Sulpicius Severus, aki Szent Mártont személyesen is ismerte, azt írja, hogy Márton Pannóniában, Sabaria városában született.
Petricordiai Paulinus életrajza néhány évtizeddel később, az V.század közepén készült. Az általa írt életrajz-változatban a szülőváros neve nem szerepel, csak annyit közöl, hogy Márton Pannóniából származik.
Venantius Fortunatus (VI. század második fele) Szent Mártonról írt eposza szerint, Márton szülőhelye a fényes Sabaria, Pannóniában.
Tours-i Szent Gergely (VI. század második fele) Márton csodáiról írt könyve is a pannóniai Sabaria városát említi Márton származási helyeként
Sabaria szerepel Márton születési (származási) helyeként a Legenda Aurea-ban (XIII. század), illetve annak különféle változataiban.
Vita a későbbiekben nem arról alakult ki, hogy Sabariában született-e Márton, hanem arról, hogy a város, melyik mai településsel azonosítható. Tóth Endre és mások kutatásainak eredményeként a kérdés mára tisztázódott - a helyszín kizárólag a mai Szombathely lehet. Ezzel együtt Márton kultuszának része a pannonhalmi születéshez kapcsolódó helyi hagyomány is. Ez a legenda alkalmanként irodalmi művekbe is "átszivárog". Így például a pannonhalmi környezetet (fellegvár, Pándzsa-patak, stb.) írja le Márton szülőhelyeként Wilhelm Hünermann is, akinek Bátorság és irgalom c. regénye 2014-ben jelent meg Szombathelyen.
Szent Mártont Kájoni János 1676-ban Csíksomlyón megjelent énekeskönyve, a Cantionale catholicum nevezi meg először először szombathelyiként, illetve magyarországiként.
"Szent Márton születék Magyarországban:
Szombathelyen, pogányság vakságában." |
Szombathelyen több évszázados múltja van annak a helyi hagyománynak, amely szerint Márton szülőháza a domonkos templom északi oldalkápolnájának helyén állt. A születés itteni helyére utal a valószínűleg a XVIII. században készült felirat is: "HIC NATUS EST S MARTINUS" - Itt született Szent Márton.
Mikor született Szent Márton?
Ha megnézzük a Márton szóló irodalmat ("rákeresünk az interneten"), akkor 90 százalékban a következő két adatot találjuk: 316, illetve 316/317. Mi Szombathelyen 2016-ot tekintjük jubileumi Szent Márton évnek, de vannak olyan települések is, ahol két évre (2016 - 2017) osztották szét az ünnep eseményeit. Viszonylag sokszor találkozunk a 336-os születési évvel és elvétve előfordulnak más évszámok is. 1700 év távlatából a fenti "eltérések" nem tűnnek jelentősnek, a szent tiszteletét pedig gyakorlatilag nem is befolyásolják.
Sulpicius Severus életrajzában nem szerepelnek évszámok. A szent születésének évére az életéhez kapcsolódó azonosítható történelmi eseményekből és a kortársakra vonatkozó adatokból lehet következtetni. Ezek az adatok nem mindig egyértelműek.
A születés évével kapcsolatos dilemmákról lásd Karl Kaus tanulmányát: Das Geburtjahr des Heiligen Martin von Tours, Konflikt zwischen Glaube und Wissenschaft?
Márton családja
Az életrajzok és legendák Márton családjával kapcsolatban a következőket közlik:
- szülei jómódúak voltak,
- apja katonai tribunus volt
- anyja később kereszténnyé lett, de apja megmaradt pogánynak
- szülei nevét nem ismerjük (a XX - XXI. századi irodalmi feldolgozásokban megjelenő nevek a fantázia szüleményei)
- Sem Sulpicius Severus, sem az általa írt életrajz későbbi átdolgozói nem írnak arról, hogy Mártonnak voltak-e testvérei. Szent Márton nővérének alakja egy másik szentnek, Patriknak a legendájában tűnik fel. A legenda szerint Patrik Márton nővérének unokája volt.
Márton születése a képzőművészetben
Nagyon kevés olyan alkotással találkozunk, amely ehhez a témához kapcsolódik. Néhány közülük:
Szent Márton születése - York (Anglia) katedrálisának üvegablaka (XIV. század)
Márton születése - Biscarosse (Franciaország) templomának üvegablaka (Louis-Victor Gesta, 1874)
Szent Márton születése - oltárterítő, Szombathely (Varga Bernadett, 2005)
Szent Márton születése - oltárterítő, Szombathely (Varga Bernadett, 2005)
Szent Márton születése, Szombathely Szent Márton Látogatóközpont (Masszi Ferenc, 2005)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése