A névsorban olyan ír szentek is szerepelnek, aki a függelék szerint Szent Márton rokonai voltak.
2009-ben kelt blogbejegyzésemben - Szent Márton ír rokonai - még úgy gondoltam, mindez véletlen, Hevenesi valamit félreértett, rosszul értelmezett.
Ma már tudom, az "ír rokonságot" nem Hevenesi találta ki.
Jocelinus Glasgow püspöke (Jocelin of Glasgow) az 1100-as évek végén több forrásmunkát felhasználva állította össze az írek nemzeti szentjének, Szent Patriknak az életrajzát. A "Vita Patricii" szerint Patrik édesapját Calphurniusnak hívták, édesanyja, Chonchessa pedig Szent Márton nővérének lánya (azaz Szent Márton unokahúga) volt. Conchessa a legenda szerint Galliából származott. Hevenesi csupán annyit módosított a fél évezreddel korábbi adatokon, hogy az ő származási helyét Pannóniába helyezte át.
A rokonságot a Szent Patrik legendáját ismertető más szerzők is megemlítik. A rokonsági fok alkalmanként eltérő, van akinél Chonnchessa nem unokahúga, hanem nőtestvére Mártonnak.
A Vas megyei származású Hevenesi Gábor a Szent Patrik életrajzok közül bizonyára többet is ismerhetett és olvashatott.
Szent Márton és Szent Patrik (és a többi ír szent) a valóságban aligha voltak rokonok. Voltak időszakok, amikor tiszteletük szorosabban összekapcsolódott. Ezt jelzi például a IX. században keletkezett Armagh-i Kódex (Codex Ardmacanus) is. Az óír nyelvű szövegeket is tartalmazó kéziratban a szentek közül csupán kettőnek, Patriknak és Mártonnak a legendája szerepel.
Szent Patrik (Szent Patriciusz) tiszteletével elvétve a Nyugat-Dunántúlon is találkozhatunk. Néhány helyen, mint az állattartók és a pásztorok védőszentjét tartották számon. Kultusza nálunk valószínűleg csak a barokk korig vezethető vissza.
http://www.naput.hupont.hu/85/szent-marton-szent-patrik-buddha-maitreya
VálaszTörlésAz alábbi oldalon némi magyarázatot találhat Szent Márton és Patrik közti rokonsági kapcsolat okára.